۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

مجمع انتخاباتی خران :هاینریش هاینه

مجمع انتخاباتی خران

هاینریش هاینه


 

آنها اکنون به حد کافی آزادی داشتند،

جمهوری حیوانات قدرت مطلق ِ فرما نروائی واحد را

با فریاد اعلام کرد

و حیوانات مجذوب و شیفتۀ این اقدام شدند.

همۀ انواع ، همایشی از اعضای خود برپا کردند

و با وفاداری گرمی پیش رفتند

احزاب به رسمیت شناخته شدند، رأی گیری برقرار شد

و دسیسه ها به راه افتاد.

درازگوش پیر، کمیتۀ رهبری خران را اداره می کرد،

هریک از آنان بر سر خود

کلاهی به رنگ سیاه، سرخ و زرد داشت *

حزب کوچکی از اسبان هم بود،

اما هنوز این جرأت را نداشت نامزد انتخاباتی معرفی کند

اسبان، از نعرۀ درازگوش پیر می ترسیدند،

و اندیشۀ رویدادی شوم بر آنان مستولی بود.

اما اندکی بعد کسی

نامزدی اسبان را مطرح نمود،

دراز گوشی پیر که از خشم می ترکید فریاد زد :

آقا شما خائنید !

شما خائنید ! و قطره ای

خون خر در شما نیست

واقعا شما خر نیستید، و من تقریبا براین باورم که

کره اسبی هستید که از مادیان لاتینی زاده شده.

شاید تیره ای از گورخران ،

پوست شما نوارهای گورخرانه ،

همچنین صدای تودماغی تا ن

تا حدی لحن مصری – عبرانی دارد.

اگر هم بیگانه نباشید ، صرفاً

خری عرفی ، خری خونسردید

شما اعماق عرفان خران را نمی شنا سید ،

و از گیرائی طنین نغمه های ایمانی آن بی خبرید.

اما من روح خود را در آن

عرفان شیرین که فراتر از همه چیز است غرق کرده ام.

من خرم و در دُم من

حتی یک مو که از خر نباشد نیست.


 

* رنگهای پرچم آلمان


 


 

من رومی یا اسلاو نیستم

همواره خری آلمانی ام .

درست مانند پدرانم ،

آنان بسیار درستکار، فروتن و هشیار بودند.

به دنبال زرق و برق ، جوانمردی متظاهرانه ،

شیطنت ، هیجان و وحشت نرفتند ،

آنان هر روز، با جست و خیز و شادان ، با ایمان و آزادانه

بارهای خود را نزد آسیابان بردند.

پدران ما نمرده اند ! گورها

تنها می توانند استخوانها را در خود نگهدارند.

اما پدران ما از آسمان ِ برین به ما می نگرند

و از دیدن ما لذت می برند.

ای خرانی که پرتو آسمانی شده اید !

همواره پیرو شما خواهیم بود.

آه خر بودن چه شعف و بهجتی دارد !

زاده شدن در طبقۀ درازگوشان !

می خواهم از فراز هر بامی فریاد بزنم :

من از سلالۀ خرانم .

خر نیرومندی که از صُلب
اویم

آلمانی بود و نه چیزی دیگر

و مادرم که شیر ِ خرم داد

خری آلمانی بود.

من خرم و

همچون گذشتگانم

به گرانقدر خریت کهن ، به شکوه افسانه ای خر پیوندی مؤمنانه دارم.

و چون خرم ، به شما توصیه می کنم

خری به عنوان شاه این سرزمین برگزینید ،

ما خرستانی نیرومند بنیاد خواهیم نهاد

که در آن تنها خران فرمانروائی کنند.

ما همه خریم ، عرعر، عرعر!

هرگز نوکر اسبان نخواهیم شد.

مرگ بر نرّه اسب ! زنده باد و هورا بر شاهی که از نژاد خران باشد !

میهن پرست چنین گفت. و صدای کف زدن سقف تالار فرا گرفت.

خران همگی ملی بودند *

و آماس شکمشان را با احساس فروکوبیدند.

بر سر سخنران

حلقه ای از شاخ بلوط نهادند.

او با سکوت ابراز تشکر کرد

و دُمش را فاخرانه جنباند.


مترجم یحیی سمندر ویراستار بهروز فرهیخته

________________________________________________________________

* در ترجمۀ انگلیسی دانیل پلات چنین آمده : « خران همگی ناسیونا لیست بودند » اما خود هاینه واژۀ national را به کار برده و نه nationalist ؛ مصرع هاینه چنین است : sie waren alle national

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر