۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

« سرمایه گذاری » آیت الله صافی در حجاب

« سرمایه گذاری » آیت الله صافی در حجاب

آیت الله صافی در دیدار با اعضای « کمیتۀ‌ علمی هم‌ اندیشی حجاب » گفت: « تمام شخصیت اسلامی ایران از برکت حجاب بانوان در جامعه است. وی ضمن دعوت بانوان جامعه به حفظ حجاب تصریح کرد: برای اینکه بخواهیم جامعه ‌ای اسلامی داشته باشیم باید بر روی مسئله حجاب سرمایه گذاری کنیم.» ( نگاه کنید به خبر زیر برگرفته از سایت بازتاب، مورخ 18 اردیبهشت 1386)

« سرمایه گذاری » معنوی و مادی آیت الله صافی و همپالگی های او در تحمیل حجاب به زنان چیزتازه ای نیست: تأکیدی است مجدد برروند سرکوب و تحقیر زنان که طی 28 سال بخشی ثابت و جدائی ناپذیر از سیاست رژیم جمهوری اسلامی و همۀ سردمداران ریز و درشت و همۀ جناح ها و باندهای آن را تشکیل می دهد. سیاستی است ارتجاعی برای تثبیت و تداوم بخشیدن به موقعیت فرو دست زن به عنوان « ضعیفه »، « کمینه » و در بهترین حالت « مخدره » در «جامعۀ اسلامی»، که معنی اجتماعی - اقتصادی آن استثمار مضاعف زنان در محیط کار و درخانه است ( غیر از زنان بورژوا و به طور کلی زنان طبقات دارا که نه کار تولیدی و خدماتی می کنند و نه کار خانگی - البته حتی اینان نیز از نظر حقوق مدنی، اجتماعی و نیز از جنبه های فرهنگی و اخلاقی از ستم و تحقیر رژیم اسلامی رنج می برند). معنی فرهنگی این سیاست ارتجاعی تحمیل الگو های زندگی ارتجاعی و منسوخی است که عملکردی دوگانه دارد: یکم، این فرهنگ و الگوی منسوخ به دلیل تکیه اش بر اطاعت کورکورانه، ضدیتش با خردگرائی و باورش به ضرورت سرپرستی ِ فرد ( به ویژه زن ) از سوی قیم هائی که خود را ولی و فرستادۀ نیروئی ماورائی می دانند و جان و دارائی و آبرو و شخصیت مردم در َید و اختیار آنها است - به رغم ناسازگاری هائی که با شیوۀ تولید سرمایه داری به خصوص در دوران جوانی و شکوفائی آن دارد - می تواند به ابزار ایدئولوژیک استبداد سرمایه، در عصر زوال، انحطاط و فرتوتی آن، تبدیل شود و در ایران شده است. دوم، این فرهنگ ارتجاعی، الگوهای رو به زوالی که مورد حمایت آن هستند، نهاد های فرتوت جامعۀ سنتی و نهاد های ارتجاعی ای که جمهوری اسلامی بنیاد نهاده درعین حال ابزارها و عرصه های استثمار و غارت اقتصادی و سلطه بر مردم اند. متولیان سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی و دنبالچه ها و حواشی آنها صاحبان واقعی این « خوان یغما » به معنی دقیق کلمه اند. از « بنیاد مستضعفین » و « بنیاد امام » گرفته تا « آستان قدس رضوی » و مؤسسات و املاک و اموال آن ( که « امام رضا » را به یکی از بزرگترین سرمایه داران صنعتی و مالی، و یکی از بزرگترین زمینداران و مستغلات داران ایران و منطقه تبدیل کرده)، دارائی های دیگر اماکن مذهبی مانند حرم معصومه، شاه چراغ، شاه عبدالعظیم، مسجد جمکران، مقبرۀ خمینی و غیره، املاک و اماکن وقفی و دیگر موقوفات، کمک های دولتی و شهرداری ها به مساجد، تکیه ها و غیره و متعلقات این اماکن، مؤسسات انتشارات مذهبی و فروش اشیای مذهبی، بنگاه های کاروان حج و زیارت و توریسم و هتل داری مذهبی، کمک های نجومی بودجۀ دولتی به مدرسۀ فیضیه و دیگر مدارس دینی، تصدی « خانه های عفاف »، گسترش « صنعت » مداحی، روضه خوانی و تعزیه گردانی و غیره و غیره به خمس و زکات و صدقه و سهم امام و درآمد های محضرداری که پیش از روی کار آمدن رژیم اسلامی نیز تا حد زیادی در اختیار روحانیت بود – برعرصۀ سلطه و تاخت و تاز روحانیت حاکم افزوده شده است. روحانیت حاکم با توجه به موارد بالا و نیز با در نظر گرفتن نقش اقتصادی عظیم سپاه پاسداران، ارتش و بسیج - که زیرفرماندهی ولی فقیه و منصوبان او و زیر کنترل نمایندگان او قرار دارند و پیوند بسیار نزدیکش با مدیران عالی رتبۀ بنگاه های اقتصادی دولتی -، بخش بسیار مهمی از بورژوازی بوروکراتیک – نظامی ایران را تشکیل می دهد. دولت دینی در ایران هم ابزار سلطۀ مستبدانۀ سرمایه داران و زمینداران به طور کلی است ( تا آنجا که به حمایت از مالکیت خصوصی وسائل تولید یعنی زمین و سرمایه، فراهم آوردن شرائط عمومی استثمار کارگران، دهقانان و دیگر زحمتکشان و سرکوب جنبش کارگری و دموکراتیک مربوط می شود) و هم به طور خاص ابزار حکومت بورژوازی بوروکراتیک – نظامی و بخشی از بورژوازی تجاری ایران است که نمایندگانشان 28 سال است اهرم های اصلی قدرت سیاسی و اقتصادی را در دست دارند و چهره های اصلی و تعیین کنندۀ آن عوض نشده اند.


بدین سان ترویج و تحکیم ارزش ها، نهاد ها و رفتارهای ارتجاعی – از جمله تحمیل حجاب به کمک چماق، چاقو، پنجه بکس، زنجیر، اسید، بازداشت، بازجوئی و پرونده سازی، تبعید، تعدی ها و دخالت های رذیلانۀ مأموران « امر به معروف و نهی از منکر » رژیم اسلامی در خیابان ها، معابر، کارخانه ها، ادارات و دانشگاه ها و نقض حریم خصوصی زندگی مردم از مهمانی و گردهمائی های خانوادگی و دوستانه گرفته تا تعرض به گروه های ورزشی، گردش در پارک ها و کوه ها، دخالت در کنار دریا و زنانه و مردانه کردن دریا و حتی سرک کشیدن به درون خودرو های خصوصی – نیز دو هدف دارد: هدف نخست این اقدامات حفظ موقعیت فرو دست زن در جامعه و حتی بدتر کردن وضعیت زنان است چون این امر هم به کاهش باز هم بیشتر مزد زنان کارگر و در نتیجه کاهش عمومی سطح مزد منجر می شود و هم باعث تفرقه و ضعیف شدن طبقۀ کارگر می گردد. هدف دوم آن تحکیم و تقویت نهاد ها و ارزش های ارتجاعی و عقب مانده در جامعه است که همان گونه که نشان دادم یک تکیه گاه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مهم روحانیت حاکم و به زبان ساده « نان دانی » او است. این ارزش ها و نهاد های ارتجاعی در عین حال عرصه ای هستند که بخش های زیادی از عقب مانده ترین و متعصب ترین عناصر جامعه و نیز گروه های وسیعی از عناصر بی طبقه و مزدور را در اختیار رژیم می گذارند تا به هنگام رشد اعتراض های اجتماعی آنان را برای سرکوب مخالفان و نیز منحرف کردن اذهان عمومی به کار گیرد.

بدین سان جای شگفتی نیست که آیت الله صافی در دیدار با اعضای « کمیتۀ علمی » [ از نوع « کمیته های علمی » هیتلر در شناسائی خصوصیات نژادی مردم و اثبات برتری نژاد آریا و یا « کمیته های علمی» مورد نظر احمدی نژاد در زمینۀ هولوکاست ] می گوید: « مسئولان باید در نهادینه کردن مسئله حجاب در جامعه بیش از پیش تلاش کنند» ... و « همه باید تلاش کنیم تا با اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از گسترش بدحجابی در کشور جلوگیری شود.» او از ادارات و نهادهای دولتی می خواهد « تا رعایت حجاب را در بین کارمندان الزامی کرده و با برنامه‌ریزی‌های دقیق دینی و فرهنگی در گسترش این مسئله در جامعه تلاش کنند» ( گویاَ ادارات در این زمینه کوتاهی کرده اند).

آری «سرمایه گذاری» امثال صافی در امر حجاب چیز عجیبی نیست، آنها با این کار از موقعیت ممتاز اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود که در گرو عقب نگه داشتن زنان و جامعه به طور کلی است دفاع می کنند. زنان ایران تعرض ها و تجاوز های مستمر روحانیان به حقوق، آزادی ها و شخصیت خود را می شناسند و آن را با گوشت و پوست خود لمس کرده اند. اما زنان پیشروی که برای آزادی زن از بردگی و تحقیری که رژیم اسلامی و نظام سرمایه داری بر نیمی از بشریت روا می دارند می رزمند باید نه تنها چهرۀ واقعی رژیم جمهوری اسلامی و سردمداران او را افشا کنند بلکه ورشکستگی روش کسانی مانند شیرین عبادی را که روی عناصر تا مغز استخوان مرتجعی چون آیت الله صافی برای تأمین حقوق زنان « سرمایه گذاری » می کنند به تودۀ زنان و همۀ مردم نشان دهند. شیرین عبادی و کسانی مانند او سال هاست این توهم خطرناک و گمراه کننده را در ذهن زنان می پرورانند که گویا کسانی در میان روحانیت وجود دارند که با « فقه پویا » و « اجتهاد پویا » می توانند یا می خواهند گام هائی در راه آزادی زن و برابری او با مرد بردارند.

افشا و طرد این بد آموزی ها یک شرط پیشروی در مبارزۀ زنان است. آزادی زنان تنها با مبارزۀ خود آنان، تنها هنگامی که میلیون ها زن به ویژه زنان کارگر وارد مبارزۀ مستقل شوند امکان پذیر است، آزادی زن تنها در مبارزۀ فعال با مجموعۀ سیاست ها و تمامی جناح های رژیم جمهوری اسلامی ممکن است، آزادی زن تنها در پیوند با جنبش کارگری و سوسیالیستی و با جنبش عمومی مردم برای دموکراسی ممکن است و سرانجام آزادی قطعی زن از همۀ ستم ها و تبعیض های جنسی و طبقاتی، از تقسیم کار و وظائف بر حسب جنسیت، از بار سنگین کار خانگی و غیره تنها در سوسیالیسم جامۀ عمل می پوشد.

٢٠ اردیبهشت ١٣٨٦، ١٠ مه ٢٠٠۷

یحیی سمندر


 


 

      سايت خبري تحليلي بازتاب

  

    www.baztab.com


 

آيت‌الله صافي: بايد برای ترويج حجاب سرمايه‌گذاری کرد


 


 


 


 

۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۶ - قبل از ظهر ۱۱:۳۵

تعداد بازديد : 319

كد خبر : ۶۶۴۷۵


 

آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت : ‌اگر بخواهیم فرهنگ حجاب در جامعه گسترش پیدا کند باید در زمینه‌های فرهنگی سرمایه گذاری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر در قم ، آیت‌الله صافی گلپایگانی شامگاه دوشنبه در دیدار اعضای کمیته‌ علمی هم‌اندیشی حجاب با ایشان افزود : تمام شخصیت اسلامی ایران از برکت حفظ حجاب بانوان در جامعه است.

وی ضمن دعوت بانوان جامعه به حفظ حجاب تصریح کرد : برای این‌‌که بخواهیم جامعه‌ای اسلامی داشته باشیم باید بر روی مسئله حجاب سرمایه گذاری کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به توطئه‌های دشمنان در خصوص حذف حجاب در ایران خاطرنشان کرد : از اوایل اسلام تاکنون مستکبران در تلاش بوده‌اند که این هویت دینی و اسلامی را حذف کنند ولی هیچگاه موفق نشده و نخواهند شد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی مسئله حجاب را مرتبط با هویت مسلمانان دانست و اظهار داشت : مسئولان باید در نهادینه کردن مسئله حجاب در جامعه بیش از پیش تلاش کنند.

وی تاکید کرد : همه باید تلاش کنیم تا با اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از گسترش بدحجابی در کشور جلوگیری شود.

این مرجع تقلید در پایان از ادارات و نهادهای دولتی خواست تا رعایت حجاب را در بین کارمندان الزامی کرده و با برنامه‌ریزی‌های دقیق دینی و فرهنگی در گسترش این مسئله در جامعه تلاش کنند .


 

كد خبر : ۶۶۴۷۵


 


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر